Skip to main content

Boekenwurm

 

Een boek uitgeven, hoe doe je dat? Waarom doe je dat?

Laat ik beginnen met op te biechten dat ik in dit ver gevorderde digitale tijdperk een liefhebber ben van een papieren boek. Uiteraard met een lekkere geur er aan. Een goed boek ruikt lekker, maar dat terzijde. Een papieren boek dat je vast kunt houden, waar je doorheen kunt bladeren. Ik ben zo'n mannetje dat een boek talloze keren pakt. Er van voor naar achter, of eigenlijk vaker van achter naar voor, of beter nog, er volslagen willekeurig doorheen struint en inspiratie opdoet. Bovendien ben ik zo'n type dat na het verkrijgen van een boek op een van de schutbladen schrijft waar en wanneer ik het tegen het lijf liep: 'New York, 2013', 'Van de kids, 2016', 'Dordrecht, augustus 2010'. Van die dingen.

Een goed boek, ik heb het volgens mij al vaker gezegd, is een beetje beduimeld door het gebruik. Ik ben er een absolute voorstander van om aantekeningen te maken in een boek, plakkertjes te plakken bij delen die ik belangrijk vind, schetsjes desnoods en verwijzingen naar andere delen.

Tenminste een keer per jaar verzamel ik wat eigen werk in een boek. Dat is inmiddels een traditie geworden die ik min of meer trouw blijf. In de jaren die achter me liggen heb ik dat aardig volgehouden, maar eigenlijk altijd werd het een boek voor mezelf. Om maar een document in de kast te hebben staan van de beelden die ik dat jaar maakte en die de ballotage zijn doorgekomen. De toets van het doorstaan van de ballotagecommissie is overigens geen garantie dat ik het boek een jaar later niet anders zou samenstellen. Het kiezen van foto's is een ondoorgrondelijk proces. Dat begint al bij het maken van de foto's zelf. Tijdens het fotograferen weet ik vaak al welk shot mijn voorkeur heeft. Verstokte fotografen onder ons herkennen dat beslist. Vervolgens gebeurt het soms dat ik bij het bekijken en bewerken van de beelden op mijn beeldscherm een iets andere keuze maak. Maar wat helemaal frappant is dat wanneer ik de foto's een jaar later nog eens van de plank haal en er met een frisse, onbevooroordeelde blik naar kijk, ik niet zelden tot heel andere keuzes kom. Ook dat zullen de fotografen onder ons direct herkennen. Maar goed, om op de vraag terug te komen waarom ik een boek maak, het is mij in eerste instantie te doen om een documentje dat er voor zorgt dat niet alle foto's in de vergaarbak van vergetelheid verdwijnen.

Vorig jaar ben ik gestart met iets waarvan ik hoop dat ik het in de komende jaren vol ga houden en uit kan bouwen tot een nieuwe traditie: het uitgeven van een boek. Waren mijn eerdere boeken een verzameling van beelden, bedoeld voor mijn eigen geheugen; vorig jaar heb ik mijn eerste boek My Eye samengesteld om uit te geven. Portretten met tekst, in een gebonden uitvoering met een harde kaft. Hardcover in goed Nederlands.

Een boek uitgeven is een actie van de lange adem. Het begint met het idee, het soort boek dat het moet worden. Alleen portretten? Of ook nog andere beelden? Dan komt er een proces van het kiezen van de beelden die ik er graag in zou willen hebben. Je moet nadenken over de lay-out, de teksten, het lettertype, de witruimtes. Wel of geen pagina nummers? Welk beeld komt op de linker pagina, welk op de rechter pagina, spreads over twee pagina's of niet? En ga zo maar door.  Oh ja, de titel, ook zo'n dingetje. En wanneer je alles een beetje op orde lijkt te hebben gaat het 'manuscript' langs een heel kritische dame die alles zo'n beetje overhoop gooit. 

Uiteindelijk moet de inhoud en het ontwerp van de cover dan door de uitgever worden omgezet naar een boek dat kan worden gefabriceerd onder de drukpersen. Dat is een proces dat heel andere eisen aan de bestandstypes, de kleuren en de scherpte van mijn foto's stelt. Ook daar kom ik nog al eens voor bijzondere uitdagingen te staan. Maar, als alles dan uiteindelijk klopt heb je ook wat. Zoals mijn nieuwste baby: Sketches from the Brain.

Mijn vorige boek, zeg maar boek 2018, bestond uitsluitend uit portretten. Portretten én wat quasi intelligente teksten over mijn visie op fotografie. Mijn nieuwste boek gaat over meer dan alleen portretten. Je vindt er allerlei genres in terug. Landschapsfotografie, Natuurfotografie, Abstracte fotografie, Straatfotografie etc. Let wel; allemaal op mijn eigenwijze wijze vertaald. Dus meestal gelaagd en vaak met een ruw randje. En wat meer is, je krijgt een klein kijkje in de keuken over hoe mijn creatieve proces van het maken van vrij werk er uit ziet. Er staan dus niet alleen eindresultaten in het boek, maar ook schetsen die er aan vooraf gingen. En vaak wat achtergrondinformatie in de vorm van Nederlandse en Engelse tekst.

Wil je mijn laatste twee boeken eens inzien? Dat kan altijd. Maak even een afspraak voor een kop koffie in mijn studio en we bomen verder over plaatjes terwijl je een van mijn boeken doorbladert.

Wil je het bestellen, wat ik zeer op prijs zou stellen, ga dan naar mijn webshop op www.markisarin.nl